Пам’ятка учням

Як писати есе?


ЩО ТАКЕ ТВІР-ЕСЕ?

Особливості написання твору-есе
Есе, есей ( з фр. – проба, спроба, нарис) – жанр художньо-публіцистичної, науково-популярної літератури. Характеризується вільним, не обов'язково вичерпним, але виразно індивідуалізованим трактуванням теми.
Поради щодо написання есе:
1. Усвідомити мету написання, яка полягає в тому, що ви повинні переконати того, хто має читати цей твір, що ви зрозуміли тему есе.
2. Уважно вчитатися в тему есе, знайти ключові слова, осмислити проблему.
3. На чернетці написати тези, краще з наведенням певних доказів, які допоможуть розкрити тему твору.
4. Стисло і влучно занотувати аргументи і приклади.
Поради щодо побудови есе:
1. Твір есе варто розпочати зі вступу, в якому має бути висвітлено загальний підхід до теми, вступ повинен містити проблемне завдання і відповідь на поставлене питання. Це теза есе.
Теза чітко визначає межі написання есе. Автор есе не має права описувати все, що йому відомо в обсязі заданої теми, а лише те, що буде творчою відповіддю на поставлене питання у темі.
Упродовж усього есе необхідно підкреслювати зв'язок поданих фактів з тезою.
2. Основна частина есе вибудовується з метою переконання читача. Для цього автор есе має використати вагомі аргументи. Спочатку варто викласти головні ідеї та факти, які підтверджуватимуть приклади до цих ідей.
Обсяг есе має бути не дуже великим ( хоча не існує якихось чітких рамок і обмежень щодо обсягу есе).
Правила, яких варто дотримуватися при написанні есе:
(використано ідеї І.Звоненко)
  1. Вступна частина має бути стислою, але виразною й містити у собі центральний метафоричний образ.
  2. Останнє речення вступу й перше речення основної частини мають бути органічно пов'язаними. Сутність зв'язку: пояснення правомірності метафори.
  3. Обсяг основної частини не регламентується, але необхідно пам'ятати: зі збільшенням обсягу есе втрачає легкість жанру.
  4. Основна частина пов'язана з висновком не лише за думкою, а й за способом мовного оформлення (через центральний образ).
  5. Есе має містити озвучену кінцівку. При цьому зовсім не важливо, кінець є ствердженням будь-чого, запитанням чи остаточно не завершеними роздумами. Вдалим варіантом завершення есе вважається використання афоризмів і цитат.
Використання мовностильових засобів у творі-есе:
1. Важливу роль відіграють порівняння.
2. Велика увага приділяється внутрішньому змісту і зовнішній оболонці слова. Гра зі словом на рівні оригінального осмислення теми.
3. Авторське використання великої літери, коли є потреба піднести певні акценти, та малої літери, коли навпаки є необхідність, підкреслити втрату величі чи особистісної цінності.
4. Авторське використання розділових знаків, абзаців.
5. Контекстуальне використання засобів зображувального-виражального ряду. Не треба боятися «поєднання непоєднуваного»; неочікуване може бути якраз найцікавішим у контексті роздумів.
6. В есе є вмотивованим і доречним використання складних синтаксичних конструкцій і неповних речень, обірваних фраз; використання усього арсеналу вставних слів, відокремлених членів речення вигуків…
7. Одним із головних аспектів є чуттєво-емоційний лад викладу думок.

Форми ведення записів

План – перелік основних питань теми, статті, твору, доповіді.
Простий план – коротке, стисле перерахування головних питань, що містяться у тексті твору.
Складний план – розгорнутий перелік основних питань, їх розшифровка з деталізацією та висновками.
Виписки – вибрані з тексту найбільш важливі місця: визначення, факти, статичні дані, схеми, таблиці. У виписці необхідна точність, посилання на джерело, відповідність тексту оригінала.
Тези – стисло сформовані основні положення теми, статті, книги, доповіді, лекції; це положення достовірність яких автор має довести. Тези складаються тоді, коли тема гарно засвоєна і не вимагає більш повних записів.
Анотація - дуже коротке викладення змісту, іноді з критичною оцінкою.
Коментар – тлумачення, пояснення суті якого-небудь тексту, окремих місць, фраз, виступів.
Резюме – стисла оцінка написаного чи прочитаного, короткий висновок.
Бібліографія – перелік літератури з якоїсь проблеми, теми.
Конспект – найбільш досконала форма запису, в якому виділено головне у виучуваному творі, матеріалі, лекції. Такий запис містить короткі, чіткі формування узагальнення, важливих теоретичних положень.
Реферат – доповідь з певної теми, що включає огляд джерел і літератури.

Як скласти розповідь за малюнком?
  1.  Уважно розглянули малюнок, прочитати надпис до малюнка .
  2. Поміркувати над темою малюнка.
  3. Скласти план розповіді.
  4. Вказатичас час, місце подій.
  5. Розказати про людей, що зображені на малюнку, описати і йзовнішність дій.
  6. Описати предмети, що зображені на  малюнку.
  7. Зробити висновок, висловити своє ставленя до зображеня .
          Як підготувати інтерв'ю
    1. Продумати заздалегіть питаня .
    2.  Сформулювати питаня так,щоб віповіді на них розкривали найбільш цікаве в людині, донесли до читача (слухача) значення факту.
    3. Правдиво й точно записати сказане, дати, прізвища, цифрові дані.    
                Як підготувати репортаж ?     
        Репортаж- розповідь очевидця,свідка,учасники подій.

       Мета:відтворити повну картину подій, щобчитач(слухач)міг наочно уявити собі,як подія відбулася,стати нібито іі очвидцем.


      1. Добре знатибпаро що розповыдати.
      2. відібрати найсуттєвіше,найговніше в подіі, що висвітлюється.
      3. Прагнути до об'єктивності.
      4. Показати свою позицію до питань,що розкриваються в репортажі.
      5. Описувати виразно, живо. 

            Як аналізувати історичний документ?

      Визначити:
      1. Хто автор документа?Чиї інтереси він захищае?
      2. Коли написаний документ?Як могли вплинути на автора документа історичні події чи загальна ситуація в цей період?
      3. Документ первинний (запис очевидця, учасника події) чи  вторинний (коменнтар чи переказ про подію з уст дос лідника).
      4. Відокремити в документі факти й коментарі та проаналізувати їх окремо. 
      5. Про що розповідається у документі? Яка сторона поддії замовчується?
      6. Де відбувалася подія, про яку йдеться у документі?Зякою місцевістю вона пов'язана?
           

       Як скласти історичний портрет?               

      1.       Історичні умови,в яких формувалася особистість  історичної постаті.
      2.       Походженя. Біографічні дані.
      3.       Особисті якості історичного діяча та умови їх формування.
      4.       Навколишнє суспільне середовище. Інтереси якої верстви суспільства виражав діяч.
      5.       Цілі діяльності та можливісті їх досягнення.
      6.       Засоби досягнення мети.
      7.       Основні результати діяльності історичної особи, ставлення до неї сучасників.
      8.       Значення діяльності особистості для регіону,країни,світу.
      9.       Оцінка діяльності особистості в сучасній науці.
      10.   Ваше ставлення до цієї історичної особи як людини та історичного діяча.
      11.   Яку особу сьогодення ви могли б поставити в один ряд з нею?Чому?

      Як скласти твір – роздум?
      План
      1.       Вступ.
      2.       Теза(основна думка твору).
      3.       Факти і роздуми щодо тези.
      4.       Висновок.
      1)Сформулюйте тезу.
      2)Доберіть доводи істинності чи помилковості тези(факти з життя,з літератури,
      Зі спогад сучасників,свої спостереження).
      3)Сформулюйте висновки.

      Як скласти розповідь?
      Мета:розкрити важливу подію в історії, в житті історичного діяча,
      План
      1.       Завязка-факт, з якого починається подія.
      2.       Кульмінація- момент найбільшого напруження в розвитку події.
      3.       Розвязка- заключна дія,результат події.
      4.       Значення події для подальшого розвитку історії
      Як скласти конспект?
      Конспект-стислий,систематичний,послідовний,звязний виклад змісту параграфа, розділу книжки,лекції,повідомлення,доповіді.
      План-конпекта – спочатку складаеться план тексту ,а потім на окремі пункти ніби нарощується інформація.
      Тематичний план-короткий виклад  даної теми , що розкривається за кількома джерелами.
      Текстуальний конспект – сворідний монтаж цитат із текстів, що  опрацьовуються.
      Вільний конспект – включає в себе як цитати,так і власні формулювання.
      1.       Прочитати текст, зясувати зміст тексту в цілому.
      2.       Розділити текст на окремі блоки (відносно самостійні частини).
      3.       Проанвлізувати кожну частину, виділити головнеі другорядне
      4.       Записати основні положення та ідеї тексту або почутої інформації.

      Як оцінювати історичні факти?
      1.       За яких історичних обставин відбувається конкретний історичний факт?
      2.       Які події безпосередньо йому передують (передумово)?
      3.       Який розвиток мав цей факт?
      4.       Які групи людей були в ноьму задіяні (рушійні сили)?Якими мотивами(причанами)це було викликано?
      5.       Яку роль у ньому відігравали конфетні особи? Якими мотивами це було викликано?
      6.       Який вплив цей факт на інші галузі людського життя?
      7.       Як він вплинув на подальший розвиток (наслідки)?
      8.       Чи був можвим інші перебіг події?
      9.       Як би ви пово дилися себе в цій ситуації?
      10.   Чи можливе повторення цього факту?
      За яких умов?

      Як скласти відгук?
      Відгук-документ, який містить висновки уповноваженої особи(або кількох осіб) чи установи щодо запропонованих на розгляд вистатави, творів мистецтва, рукописних робіт та інше . Резвізити:
      1.       Назва виду документа.
      2.       Заголовок
      3.       Текст, якімістить:вступкороткий виклад основних положень роботи,що аналізуеться : виклик з пропозиціями, оцінкою й критичними зауваженнями.
      4.       Підпис
      5.       Дата
      Як скласти рецензію ?
      Рецензія- критичний відгук (дає аналіз та оцінку ) на художній твір , друковану  наукову працю та інше .
      Реаквізити:
      1)      Назва виду документа .
      2)      Заголовок, якій містить назву рецензованої  рооти, прізвище та ініціали її автора, рік публікації, видавництво.
      3)      Текст, що складаеться  з двох частин: короткий виклад змісту роботи;що аналізується; виклад з пропозиціями, оцінкою і критичними зауваженнями.
      4)      Підпис.

      Аналіз картини.

      1. Як називається картина?
      2. Хто є її автором? Що ви знаєте про його творчість?
      3. До якого жанру живопису належить?
      4. Опишіть картину:

      • Що на ній зображено ( на передньому плані, на задньому, ліворуч, праворуч, чому саме так, ане інакше)?
      • Які художні засоби  і кольори використав художник? Чому саме такі?
      • Чи є тут зображення людей? Як вони зображені?
      • Як ви вважаєте, яка гловна ідея цього твору? Що хотів показати автор?
      • Які думки та почуття викликає у вас  ця картина?

      Немає коментарів:

      Дописати коментар