Хід
уроку
I. Організаційний момент.II. Перевірка домашнього завдання.
III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
IV. Виконання практичних завдань на повторення з елементами поглиблення.
1. Дослідження-пошук.
— Доберіть до поданих слів спільнокореневі, визначте в них корінь.
Вечір, вода, зима, осінь, читати.
2. Розподільний диктант.
— Розподіліть слова так, щоб у кожній групі були слова одного кореня.
а) ніс, носовий, ноша, носилки, перенісся, носоріг, носище, приніс, носик, переносити;
б) правий, правити, управління, справа, правитель, правіше, справити, праворуч.
3. “П’ятий зайвий”.
— Знайдіть та виділіть зайве слово у кожному рядочку.
а) Будівля, будувати, будильник, будова, будинок;
б) підводний, водолаз, підвода, вода, водяний;
в) гірський, міжгір’я, гора, погоріле, гірка;
г) нічний, нічого, нічка, вночі, ночівля.
4. Пояснювальне письмо з творчим завданням.
— Вкажіть спільнокореневі слова. Якими частинами мови вони є?
— Доберіть різні форми слова сонце.
Зимове сонце — як вдовине серце. Як зазиміє, то й жаба оніміє. Якби не зима, то б літо було довше. Яка яблунька, такі й яблука. Люблю свою любку, як голуб голубку. Нова мітла гарно заміта. (Нар. творчість)
5. Творче моделювання.
— Згрупуйте спільнокореневі слова і форми слова.
Дружба, молодість, школа, вітерець, вітрюга, дружбою, дружити, молоденький, школи, школі, зазеленіти, друг, зелений, молодий, школою, шкільний, зелененький, пришкільний.
V. Систематизація і узагальнення знань.
• Бесіда.
— Чи завжди співзвучні слова є спільнокореневими? Наведіть прилади.
— Чим відрізняється формотворення від словотворення?
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.
— Виконайте морфемний розбір поданих слів. До виділених слів підберіть форми слова.
Лексичний, рідна, класні, пречудовий, тінь, заспокійливий, сонний.
Немає коментарів:
Дописати коментар