середа, 12 лютого 2020 р.

Незмінні й змінні слова


Тема: Незмінні й змінні слова.
Мета: навчальна: поглибити знання учнів про частини мови, показати відмінність між змінними й незмінними словами, удосконалювати вміння виконувати морфемний аналіз слів;

розвивальна: збагачувати словниковий запас учнів; розвивати мислення, увагу, спостережливість, пам’ять, підвищувати культуру мовлення;
виховна: виховувати любов до мови.
                                                    Перебіг уроку
І. Організаційний момент. Емоційне налаштування. Інструктаж щодо роботи за карткою самооцінювання.
Вправа «Мої асоціації».
Ви  бажаєте  бути  (якими?).  Доберіть слова за першими літерами.
У
С
П
І
Х
ІІ. Актуалізація опорних знань
1.     Інтерактивна вправа «Так/Ні». (усно)  Учні паралельно виконують індивідуальні завдання на картках.
    Корінь значуща частина слова, яка стоїть після основи.(Ні)
      Префікс значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. (Ні)
     Суфікс значуща частина слова, яка стоїть після кореня і служить для утворення нових слів. (Так)
     Закінчення – це змінна частина слова.(Так)
    Слова вода, водний, водій, водити спільнокореневі. (Ні)
    Слова  ліс, лісник, лісовий  − спільнокореневі. (Так)
    Слова коса, косити, косар форми слова. (Ні)
2. Перевірка домашнього завдання
(Діти зачитують слова, які утворили відповідно до даних схем) Префікс+корінь+суфікс+закінчення.
Корінь+суфікс+закінчення.
Корінь+суфікс+суфікс+закінчення.
3. Індивідуальні завдання на картках.
Картка 1.
Підібрати до даних слів  спільнокореневі слова. Визначити у словах корінь та закінчення.
Мова
Ліс
Картка 2.
Підібрати до даних слів  форми  слова. Визначити у словах корінь та закінчення.
Земля
Гора
3. Словниковий диктант (учні пояснюють написання слів)
П..ять, св..ято,  ..фотографувати, цв..ях,  не.. написав, в..зимку,  буль..он, л..он, не..написав,  в..ранці, ..робити, читан..я.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Учитель пропонує  учням підібрати форми слова,  розібрати  за будовою і порівняти 2 слова: читання, вранці. Учні розібравши слова, роблять висновок, що слово «вранці» не може змінюватися.
IV. Оголошення теми і мети уроку. (Мету уроку визначають учні)
V. Сприйняття   навчального  матеріалу.
1. Пояснення матеріалу вчителем.


2. Опрацювання матеріалу учнями. (Підручник с. 57)
VІ. Усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи.
1.     Гра «Знайди». За допомогою хмаринки слів віднайти незмінні слова.
2.            Робота з підручником (Вправа 126. Виписати  незмінні  іменники)
3.            Гра «Мовний ланцюжок».
Доберіть до незмінних слів спільнокореневі слова. Виконайте розбір за будовою одного  змінного й одного незмінного слова.
Улітку-
По-весняному….
Працювати…
Взимку…
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу
Гра  «Знайди помилку»
Вгору, взимку, поні, бюро.
VІІІ. Підсумок уроку.
    Чи досягли ви мети на уроці?
    Чи навчилися ви розрізняти змінні  й незмінні слова?
        Рефлексія:
 «Я запам’ятав…»
«Я вмію …»
«Я зрозумів, що …»
ІХ. Оцінювання учнів.
Х. Оголошення домашнього завдання.

Картка 1.
Підібрати до даних слів  спільнокореневі слова. Визначити у словах корінь та закінчення.
Мова
Ліс


Картка 2.
Підібрати до даних слів  форми  слова. Визначити у словах корінь та закінчення.
Земля
Гора





Картка самооцінювання
Вид роботи
Кількість балів
Набрана кількість балів
Перевірка дмашнього завдання
0-3  б.

Робота на картці
2 б.

Інтерактивна вправа «Так/Ні».
1 б.

Прийом «Хмаринка слів»
1 б.

Виконання завдань
3 б.

Активна робота протягом уроку
1б.

Прийом «Виправ помилку»
1б.


Картка самооцінювання
Вид роботи
Кількість балів
Набрана кількість балів
Перевірка дмашнього завдання
0-3  б.

Робота на картці
2 б.

Інтерактивна вправа «Так/Ні».
1 б.

Прийом «Хмаринка слів»
1 б.

Виконання завдань
3 б.

Активна робота протягом уроку
1б.

Прийом «Виправ помилку»
1б.


Картка самооцінювання
Вид роботи
Кількість балів
Набрана кількість балів
Перевірка дмашнього завдання
0-3  б.

Робота на картці
2 б.

Інтерактивна вправа «Так/Ні».
1 б.

Прийом «Хмаринка слів»
1 б.

Виконання завдань
3 б.

Активна робота протягом уроку
1б.

Прийом «Виправ помилку»
1б.


Картка самооцінювання
Вид роботи
Кількість балів
Набрана кількість балів
Перевірка дмашнього завдання
0-3  б.

Робота на картці
2 б.

Інтерактивна вправа «Так/Ні».
1 б.

Прийом «Хмаринка слів»
1 б.

Виконання завдань
3 б.

Активна робота протягом уроку
1б.

Прийом «Виправ помилку»
1б.

Картка самооцінювання
Вид роботи
Кількість балів
Набрана кількість балів
Перевірка дмашнього завдання
0-3  б.

Робота на картці
2 б.

Інтерактивна вправа «Так/Ні».
1 б.

Прийом «Хмаринка слів»
1 б.

Виконання завдань
3 б.

Активна робота протягом уроку
1б.

Прийом «Виправ помилку»
1б.


Картка самооцінювання
Вид роботи
Кількість балів
Набрана кількість балів
Перевірка дмашнього завдання
0-3  б.

Робота на картці
2 б.

Інтерактивна вправа «Так/Ні».
1 б.

Прийом «Хмаринка слів»
1 б.

Виконання завдань
3 б.

Активна робота протягом уроку
1б.

Прийом «Виправ помилку»
1б.

Картка самооцінювання
Вид роботи
Кількість балів
Набрана кількість балів
Перевірка дмашнього завдання
0-3  б.

Робота на картці
2 б.

Інтерактивна вправа «Так/Ні».
1 б.

Прийом «Хмаринка слів»
1 б.

Виконання завдань
3 б.

Активна робота протягом уроку
1б.

Прийом «Виправ помилку»
1б.


Картка самооцінювання
Вид роботи
Кількість балів
Набрана кількість балів
Перевірка дмашнього завдання
0-3  б.

Робота на картці
2 б.

Інтерактивна вправа «Так/Ні».
1 б.

Прийом «Хмаринка слів»
1 б.

Виконання завдань
3 б.

Активна робота протягом уроку
1б.

Прийом «Виправ помилку»
1б.

1.     Гра  «Третє  зайве». Знайдіть «зайве» слово, яке  є незмінним.
Коні, взимку,  папуга.
Лев,  ходити, бегемот.
Ведмідь, таксі,  лисиця.
Вдень, листя, сонце.

Довжелезну має шию,
Дуже вправно крутить нею.
Вище всіх вона на вітах                 
Соковитий плід помітить. ( Жирафа.)
- А чи змінне чи незмінне слово. Давайте провідміняймо його.

Учитель Ви правильно виконали це завдання і ми прийшли до іншої клітки. Відгадайте, хто тут:

Довгий хобот — справжній ніс,
Та і сам великий зріс!
Має діток — слоненят,
На спині возить малят.
                            Відкриваю малюнок слона.
- А чи змінне чи незмінне слово. Давайте провідміняймо його. Доведіть що це змінне слово.
Учитель. Наш електропоїзд прибув до наступної зупинки. Давайте познайомимось із наступним жителем зоопарку:
Родичами в неї поні,
Статні, гарні, добрі коні.
Чорно  - біла одежина,
В смужечку боки і спина. (Зебра).

- А чи змінне чи незмінне слово. Давайте провідміняймо його. Доведіть що це змінне слово.
-Де ви кожного дня зустрічаєте зебру?
- Розкажіть, як треба переходити дорогу.

Учитель. Ви добре упоралися з цим завданням і ми можемо познайомитись з наступним жителем зоопарку:

Все, що скажеш, він повторить,
Всі слова твої відтворить!
Різнобарвна в нього спина,
В тропіках його родина.
Звичайно, це... папуга.

- А чи змінне чи незмінне слово. Давайте провідміняймо його. Доведіть що це змінне слово.
Робота в групах (Усно)  Скласти речення зі словами поні, лисиця, тигр, але з вживанням незмінних слів . Зверніться до таблиці.

Учитель. Закресли кожну четверту букву й дізнаєшся,хто є ще одним мешканцем зоопарку.
-         ВАЛПЬРВОЖЗХНЙЮВІ   (поні)
Люблять в цирку виступати,
На собі малят катати,
Ці маленькі коні
Мають назву... (поні).
 -  Відкриваю малюнок поні).

- Гра «Дешифрувальник»
ЯИСЦЛИ   - ЛИСИЦЯ


-Так, дійсно нам назустріч поспішає лисиця. Як всім відомо, це дуже хитрий звір.

  Учитель .Ще один мешканець зоопарку заховався в цьому ребусі. Хто він?            ти         
(Відкриваю малюнок тигра)
 Учитель. Так, це тигр.


Учитель. Останнім героєм нашого уроку буде:
Має велетенський ротик,
Товстий, чималий животик.
У водичці він лежить,
У ній навіть їсть і спить.
                            Правильно, це бегемот.

V. Підсумок уроку. Рефлексія.

Учитель . Мешканці зоопарку прощаються з вами і чекають у гості наступного разу. Але їм цікаво, чи сподобалась вам подорож?
-         Кого з тваринок ми побачили?
-         Чи всі завдання виконали без помилок ?
-         Які завдання були найцікавіші?
-         Тож чим відрізняються змінні і незмінні слова?
-         Що би ви побажали мешканцям зоопарку?

VI. Повідомлення домашнього завдання
Спільне: вивчити матеріал параграфа  54 ст.  202-204;
Створення розповіді про відвідування зоопарку з використанням незмінних слів (назв тварин).


 Тато, мама і я на таксі поїхали до зоопарку. Я думаю, що всі люди люблять ходити в зоопарк. Там багато звірів.   
(Продовжити розповідь 5 речень).














Немає коментарів:

Дописати коментар